Perth Australië – deel 1

posted in MrgrtTkkn

Dinsdag 18 oktober 2016

Deze ochtend vloog ik naar Perth in Australië om daar de omgeving te bekijken en deel te nemen aan het WK Masters Atletiek met het onderdeel speerwerpen. Heb er een jaar naar uitgekeken, voor getraind en vervolgens ook diverse zaken geregeld om te kunnen gaan. Denk hierbij ook aan praktische zaken zoals visum, aanvraag vervoeren van speer, etc.

Eerst ben ik met de trein naar Schiphol gereisd. Gelukkig hoefde ik niet over te stappen, dit in verband met de onhandige lengte van de speer in combinatie met alle bagage. Bij aankomst op Schiphol hoefde ik alleen de boardingpassen nog uit te printen, want inchecken had ik al gedaan.

Het eerste deel van de reis viel reuze mee; reis van 6 uur. Er was genoeg entertaining aan board en dat liet de tijd vergeten. Het vliegtuig kwam iets later aan op de bestemming waar ik moest overstappen, dit door een passagier die niet was ingestapt en de bagage uit het ruim werd gehaald. Dit maakte dat ik, tijdens de tussenstop, vlot door moest lopen voor het volgende deel van de reis.

Woensdag 19 oktober 2016

Dit deel van 10,5 uur vliegen duurde langer, niet alleen in de duur maar ook in beleving. Kon slecht in slaap komen door diverse omgevingsfactoren. Heb ter ontspanning gelezen en muziek geluisterd.

Als ontbijt, wat eigenlijk de lunch was gezien de plaatselijke tijd, was pasta en een te sterke kop thee. Hier heb ik bescheiden van gegeten en gedronken. Kort daarna kregen alle passagiers een invulkaart wat je ingevuld bij de douane moest laten zien. Het ging met name over wat je in het land invoerd.

Na de douane een tijdelijke SIM-kaart gekocht om te kunnen internetten en indien nodig (beperkt internationaal) te kunnen bellen. Fijne gedachte om weer te kunnen communiceren.

Vervolgens begon het volgende avontuur: met de bussen naar de plaats van bestemming. Het ging allemaal goed totdat de tweede buschauffeur de laatste halte verkeerd had gelezen waar ik uit moest stappen. Dat overkwam ook de derde chauffeur en bij de vierde chauffeur ging het goed. Achteraf gezien was ik bij chauffeur 2 2 haltes verwijderd van de juiste halte. Anderzijds zag ik gelijk wat van Perth, wat me mogelijk nog van pas kan komen.

Donderdag 20 oktober 2016

In de ochtend eerst naar het Hydepark gelopen. In het park zijn twee grote vijvers met voornamelijk zwarte vogels; zwarte zwanen, meerkoeten en donker gekleurde eenden. Omdat het hier lente is, was er ook een jonge meerkoet te zien. Een mooie plek om te relaxen.

Vervolgens, begin de middag, met de CAT-bus, gratis buslijnen in het centrum van Perth, naar het Kings Park gereisd. Op de plattegrond van Perth lijkt alles dichtbij, maar dat is het niet. Het is overigens wennen dat het verkeer, net als in Engeland, aan de andere zijde van de straat rijd. Dus als wandelaar loop je ook aan de andere deel van het voetpad en met oversteken, moet je er rekening meehouden dat het verkeer uit de andere richtingen komt.

Kings Park heeft een grote botanische tuin wat tevens een uitzicht heeft op Perth, maar ook over de Swan- en Canningrivieren. Dit komt door de ligging van het park op de Mount Eliza. Kings Park is eind van de vorige eeuw aangelegd en heeft een historisch verleden met Aboriginals en Europeanen, waaronder Nederlanders.

Aan het einde van de middag reis ik terug en doe nog wat boodschappen in de omgeving. ’s Avonds op tijd naar bed om zo snel mogelijk in het het juiste dag- en nachtritme te komen en uitgerust te zijn om meer van de omgeving te zien en uiteraard ook voor de wedstrijd.

Vrijdag 21 oktober 2016

Vanochtend rustig op gestaan en georiënteerd in alle toeristeninformatie die hier op de kamer ligt. Omdat ik gisteravond niet vlot in slaap viel besluit ik om in de omgeving te blijven en alleen vanmiddag op pad te gaan. Zag dat het winkelcentrum goed te bereizen is en The Bell Tower niet veel verderop te zien is. Daarnaast is ook het treinstation in die omgeving en kan dan gelijk wat informatie halen om te bestuderen. Heb voornemens om ook buiten Perth te gaan bekijken, denk aan o.a Fremantle.

Het winkelgebied wat afgesloten is voor verkeer is een deel van Haystreet en Murraystreet, deze twee straten liggen naast elkaar en zijn door passages en smalle straatjes met elkaar verbonden. In de straat zijn onder andere warenhuizen en een grote supermarkt te vinden.

Perth-city, waar je o.a. informatie kunt krijgen over Perth, bevind zich voor het station. Niet ver hier vandaan is Elisabeth Quay en daar staat The Bell Tower. Dit is The Big Ben van Perth, ‘home of The Swan bells’. Bij de entree van The Bell Tower tref je de ‘love locks’ aan.

Even later zag ik de papegaaiachtige voor het eerst hoog in de boom zitten. Ik had  ze al wel gehoord en in een razend tempo voorbij zien vliegen. Waarschijnlijk gaat dit vaker voorkomen, maar nu was het bijzonder.

Zaterdag 22 oktober 2016

Vanochtend met de bus en vervolgens trein naar Fremantle gereisd. Het sloot goed op elkaar aan en ik was er vlotter dan ik me had voorgesteld. De plaats heeft een knusser karakter dan Perth, wat in tegenstelling tot Fremantle een grote stad is. De CAT-bus bracht me naar de Fremantle Markets.

Dit is 3 dagen in de week geopend en het is een overdekte markt/braderie. Mocht ik nog een keer naar Fremantle gaan en de Market is open, dan ga ik er zeker heen.

Aan de zijkant van de Market was een knap gemaakte muurschildering te zien. Muurschilderingen kom je geregeld tegen, maar deze vond ik bijzonder, mogelijk door de eenvoud in combinatie het detail.

Later ben ik naar de CAT-bushalte ‘South Coast’ gereisd, daar is de zee met strand van Fremantle te zien. Daarnaast was het zonnig, strakke blauwe lucht en 27 graden. Dus wel een hele mooie lentedag. Het strand is relatief klein en smal, maar deze hebben ze met gras en bomen verlengt. Doordat de zee geen golven had kunnen mensen ook tegen de rotsen van de pier liggen. Normaal gesproken zou je niet bedenken om dat te doen, in verband met het gevaar wat de golven en dus stroming met zich meebrengt.

En hier is een mooie blauwe zee te zien! Omdat dicht in de buurt de haven is, zie je ook boten en surfers op de zee. Ondanks ik me goed heb ingesmeerd met een hoge factor blijf ik er niet lang. De zon stond hoog en er was wind, kans op verbranden blijft aanwezig.

Vervolgens ben ik weer terug naar Perth gereisd en was aan het einde van de middag weer terug.

Zondag 23 oktober 2016

Begin van de middag ben ik eerst me gaan aanmelden voor het WK Masters. Daarna ben ik naar Cottesloe gereisd. Had gelezen en gehoord dat het de mooiste strand van de omgeving heeft.

Toen ik bij het strand aankwam begreep ik ook waarom dat gezegd werd. Het is een languitgerekte strand met een mooie blauwe zee. Eigenlijk moet ik nog een keer terug voor de zonsondergang. Die blijkt er magisch mooi te zijn. Ook hier is het strand verlengt met een grasveld en bomen. Een gedeelte hadden ze in een duin ook gras geplant wat trapsgewijs afliep. Hier konden ook genoeg mensen zonnen, relaxen, etc.

Heb een stuk over het strand gelopen en ook een tijdje bij de kustlijn gezeten. Daarna ben ik met de trein naar Perth gereisd. In de stad heb ik gegeten en daarna ben ik richting mijn kamer gegaan. ’s Avonds kreeg ik nog een paar tips om te ondernemen in de tijd dat ik hier ben. Het wordt nog kiezen

Foto’s zijn door MrgrtTkkn gemaakt.